Beesource Beekeeping Forums banner

Koningin uit kooi bevrijden of wachten?

20K views 12 replies 10 participants last post by  will delito  
#1 ·
Ik heb gisterenmiddag 3 pakketten opgehaald en geïnstalleerd. Ik liet de koningin in haar kooi met de kurk erin. Mij werd verteld om 2 tot 3 dagen te wachten voordat ik haar vrijliet. Later op de dag sprak ik met een andere imker en hij zei dat ik haar meteen moest vrijlaten. Zijn gedachte is dat de bijen en de koningin al minstens 3 dagen samen zijn (ze kwamen uit Californië). Wat is de consensus hierover (als het mogelijk is om een consensus van imkers te krijgen:)

#2 ·
Ik wacht op de 3 extra dagen.

Maar wat je echt moet doen is de kooi omhoog houden met de bijen aan de buitenkant... en KIJKEN naar de werkbijen - als ze hun tong door het gaas steken, zullen ze haar hoogstwaarschijnlijk nemen.

Als ze aan het gaas bijten - willen ze haar niet.
Als ze aan het gaas bijten - is het eerste wat je moet doen de ramen optillen en ECHT goed controleren op een losse koningin.

Als er geen koningin of eieren worden gevonden, zet dan de gekooide koningin terug met een stevige kurk voor nog 3 dagen - controleer dan opnieuw, op dit punt zouden ze haar moeten proberen te voeren.

Ik hoop dat dit helpt.

#3 ·
Als de koninginnenkooi een kurk aan de snoepkant heeft, verwijder die kurk dan wanneer je het pakket installeert. Steek een spijker, draad of een klein stokje door het snoepgoed om het voor de bijen gemakkelijker te maken de koningin vrij te laten.

Als de koningin na 2 of 3 dagen nog niet is vrijgelaten, dan kun je haar in de bijenkorf vrijlaten. (Zorg ervoor dat ze niet wegvliegt.) Verwijder het snoepgoed of verwijder de kurk aan de tegenovergestelde kant van de kooi van het snoepgoed en plaats de kooi terug in de bijenkorf en sluit de bijenkorf.

#8 ·
Er is geen snoep, alleen een kurk.
Ze gaan niet door de kurk kauwen, dus probeer de volgende eenvoudige stappen:

- neem een ​​zakmes of ander gereedschap om de kurk eruit te halen
- plaats en houd uw vinger over de opening om de koningin in de kooi te houden
- steek een kleine marshmallow in de kurkopening
- optioneel = smeer een kleine hoeveelheid honing op het gaas van de koninginnenkooi
(Als de bijen honing van de gaasdraadjes van de kooi likken, nemen ze ook kleine hoeveelheden van haar feromoon op en verspreiden ze dit door de kolonie. Dat zou kunnen leiden tot een algehele betere acceptatie.)

Ze zouden binnen een paar dagen door de marshmallow moeten kauwen om hun nieuwe koninklijke gevangene vrij te laten.

Zoals eerder vermeld, bekijk eerst hoe de bijen reageren op de kooi van de koningin, zodat je weet of er überhaupt een kans is dat ze werkt voordat je te veel moeite doet.

#10 · (Edited)
Re: Uw koningin in de kooi met één gat die met uw pakketten is verzonden.

Uw leverancier heeft veel kritische stappen doorlopen om u van die pakketten te voorzien.
Wees dus geduldig en laat ze minstens drie, 3, dagen wennen.
De bijen moeten zich oriënteren in uw omgeving om op zoek te gaan naar stuifmeel en nectarvoorraden. Ze moeten een deel van de basis uittrekken of de oude raat schoonmaken.
Uw koninginnenacceptatie is ook hoger bij het voeren met siroop.
Vervang de kurk door een marshmallow.
Een enkele koninginnenvervanging kan moeilijk zijn vanwege tekorten.
Succes, geduld en onthoud dat het 30 dagen duurde om die bevruchte koningin te maken.
Trouwens: Ik heb een zak plastic snoepbuisjes gekocht die bij die koninginnenkooien met één gat horen. Het zijn plastic buisjes die worden gebruikt voor druppelirrigatie of mini-sproeiers.
Ernie