Beesource Beekeeping Forums banner

Menselijke consumptie van pollen versus bijenbrood

13K views 40 replies 7 participants last post by  Litsinger  
#1 ·
Ik wilde al een tijdje stuifmeel eten en realiseerde me dat ik nog wat kammen met bijenbrood over had van het kweken van koninginnen in de vriezer. Ik eet elke dag een stuk van deze kam, maar ik vroeg me af of er minder of meer gezondheidsvoordelen voor de mens zijn bij het eten van het brood of het eten van stuifmeel?

#2 ·
Ik wilde al een tijdje stuifmeel eten en realiseerde me dat ik nog wat kammen met bijenbrood over had van het kweken van koninginnen in de vriezer. Ik heb elke dag een stuk van deze kam gegeten, maar ik vroeg me gewoon af of er minder of meer gezondheidsvoordelen voor de mens zijn bij het eten van het brood of het eten van stuifmeel?
Meer

GG

#4 ·
Hoeveel voordeel zou het hebben om wat van mijn Feed Bee pollenvervanger en wat honing in het beslag voor mijn volgende pannenkoeken te gooien?
Als je de smaak van de Feed Bee sub lekker vindt.....

Het bijenbrood is "gefermenteerd" en gemengd met bijenspeeksel/voordarmbacteriën, afhankelijk van de beschrijving die je verkiest, in vergelijking met pure pollen.
De meeste pollen hebben een taaie buitenste schil om het te beschermen, de fermentatie helpt om "de schil voor te verteren". Ook heeft het bijenbrood een langere houdbaarheid, waarbij vriezers nu niet zo'n groot voordeel meer hebben.

Mensen die bijenbrood verkopen en het in Europa als superfood maken.

In de buurt van big AG weet ik echter niet zeker of ik het zou eten.

GG

#5 ·
Alleen al omdat een item het enige voedsel is dat aan de jongen van een andere soort wordt geleverd, voorspelt niet dat het enige speciale waarde heeft voor de jongen of volwassenen van een andere soort. Mensen geven veel geld uit om kleine stukjes koninginnengelei te consumeren: het zou interessant zijn om te zien of een vlotte prater mensen er zelfs van zou kunnen overtuigen dat duivenmelk superkrachten zou hebben! Zou zeker een groter productvolume kunnen krijgen dan met koninginnengelei.:)

#6 · (Edited)
Gewoon omdat........
Bijenbrood is beter.
Net als zuurdesembrood dat ik thuis maak van natuurlijke starter is beter - zonder twijfel.
Of net als zelfgemaakte kefir die ik maak van Kalona-melk.
Je wilt goede microflora in je eten en veel ervan.
Hoe meer, hoe beter - daar valt niet veel over te twisten.

Hier is een goed startpunt als je zin hebt om te graven (ik heb geen zin om de hele PDF op te vissen).

Hier is een goede lezing (BB - Bijenbrood; BP - Bijenpollen):
.........De verteerbaarheid en biologische beschikbaarheid van BB bleken significant hoger te zijn. Dit suggereert dat het nutriënteffect van BB hoger zou kunnen zijn dan dat van BP. Dit potentieel impliceert een betere winst van bioactieve stoffen voor menselijk gebruik. Volgens deze resultaten werd BB door Zuluaga et al. [84] genoemd als een product dat gecertificeerd zou moeten worden als een functioneel voedingssupplement, waarna het werd bestudeerd voor alle implementatie-eisen.
Oekraïense BB-monsters geanalyseerd door Ivanišová et al. [83] tonen vergelijkbare gegevens, zoals hierboven gepresenteerd uit andere landen,...................
Bron bijgevoegd. Pagina 11.

Attachments

#7 ·
Trouwens, nu is de perfecte tijd in Wisconsin om bijenbrood te oogsten - dit is een geweldig winterproject buitenshuis.
Ik doe het vandaag!
Bedankt MLK. :)

Een mooie en knapperige dag is perfect voor de oogst van bijenbrood - spring gewoon naar ongeveer 5:00 en kijk.

#8 ·
Dus inderdaad op de MLK-dag maakte ik een batch honing-perga pasta.
Ik heb er een groot deel van de dag aan besteed.
Honing persen met een dubbele emmer werkt geweldig (met een metalen zeef erin).
Goed spul en ik heb meer te doen.

Attachments

#9 ·
Oké, een beetje meer info nodig. Dit ziet er veelbelovend uit, GregV. Omdat ik geen Russisch spreek, vraag ik me af of je hier een video over hebt gemaakt. Ik leid af dat het het beste is om met bevroren kam te werken, omdat deze broos is en gemakkelijker breekt. Hoe scheid je dan de kleine stukjes was van het bijenbrood?

#10 ·
Okay, a bit more info needed. This looks promising, GregV. Since I don't speak Russian, I wonder if you've done a video onthis. I infer that it's best to work with frozen comb since it's brittle and will break up easier. Then how do you separate the small bits of wax from the beebread?
Ik stoor me niet aan de video's.
Bevries eerst de kammen.
Dan kun je ze naar believen verwerken (het beste buiten bij koud weer).
Ik heb een koninginnenrooster bevestigd aan een gewone superbox - giet het mengsel erin, schud; de kleine stukjes vallen erdoor, maar de bijenbroodkorrels blijven over.
Als je het fijner wilt, gebruik dan een vergelijkbaar tuig met een 1/4" zeef - herhaal en scheid kleinere stukjes bijenbrood.

Het is tijdrovend.
Maar ik heb dit afgelopen winter een keer gedaan en ben met mijn bijenbroodproduct een jaar of langer gaan zitten.

#40 · (Edited)
Mix het allemaal met honing.
Ongeveer 1:1, gewoon qua volume.

Ik koos expres gekristalliseerde honing - het bijenbrood heeft de neiging om omhoog te drijven; in meer vaste honing doet het dat minder.

View attachment 82178
Dit omhoog pingend.

Ik heb dit al ergens eerder gezegd (niet aan het zoeken) - het bijenbrood is een krachtig stimulerend middel vanwege het aanwezige natuurlijke B-vitaminecomplex (en natuurlijk de gecondenseerde mix van suikers, eiwitten en vetten).
Het wordt gebruikt in duursporten door degenen die het weten.

Dus, ik ben aan het hardlopen en deze zomer heb ik heel goed mijn 5 km persoonlijke records verbeterd.
Afgelopen weekend heb ik net mijn eerste sub-19 minuten 5 km gelopen - mijn beste tijd sinds ongeveer 35-40(?) jaar geleden.

Afgezien van mijn training (nog steeds de belangrijkste zaak) - is de bijenbrood/honingmix het middel dat ik nu gebruik voor de races.

De dag van een race neem ik een eetlepel vol van deze mix - ongeveer 1-2 uur voor de start tijdens het lichte ontbijt en de koffie.
Het spul werkt echt goed - dit is mijn eigen ervaring.

:) Mijn eigen kind, ook een langeafstandsloper, keek naar mijn cijfers en stemde er eindelijk mee in om dit smerig uitziende spul te proberen voor zijn recente race.
Hmm.... het was niet slecht en kan daadwerkelijk geholpen hebben om een paar seconden te winnen.
Nou, hij kan het nu ook gaan nemen tijdens het raceseizoen, nu ik daadwerkelijke gegevens heb.

Bedankt voor het lezen.
Verkoop je bijenbrood!

Image

#27 ·
Gaat het gisten, aangezien bijenbrood "bacteriën" bevat?
Koel je het?
Is er een houdbaarheid waarbij je denkt dat het geconsumeerd moet worden?

GG
Ik heb de hele oogst in mijn garage gezet - het is nu bijna vriesweer.
Later zal ik het in de koelkast/vriezer bewaren - gewoon om aan de veilige kant te zitten.

Ja - het bijenbrood zit in feite vol met bacteriën.
Mensen bewaren het op kamertemperatuur voor korte tijd prima.
Maar koud/bevroren is het beste, IMO.
Het zal geen kwaad kunnen.

#29 ·
Als ik meer bijenbrood kan oogsten van een andere dode uit, zal ik meer van dit product maken.
De winter is de oogsttijd voor bijenbrood.
Ik denk dat ik mijn FLIR tevoorschijn zal halen en er een paar zal vinden, ik ken er 1.
Dus het lijkt erop dat het de raat vernietigt, ik denk dat ik dat in de prijs zou verwerken, OF het "rotatie" zou noemen.
Ik veronderstel dat vroege dode uitgangen weinig pollenvoorraden hebben verbruikt.

Heb je het bijenbrood ooit getest op pesticiden?
Bezorgd?
Ik bedoel, iets heeft de bijen gedood, toch?

GG