Ik hou van deze studies, hoe weten ze dat het niet het resultaat is van "Ja, de
Fukushima Daiichi kerncentrale heeft aanzienlijke hoeveelheden cesium-137 (Cs-137) in het milieu vrijgegeven na de aardbeving en tsunami van 2011, waardoor bodems en de Stille Oceaan tientallen jaren lang zijn besmet. Hoewel veel van deze radioactieve isotoop zich verspreidde, met name in de oceaan, blijft het een zorg vanwege de lange halfwaardetijd van 30 jaar en de potentiële langdurige ecologische en gezondheidseffecten op getroffen populaties en trekvogels. " Dus we hebben misschien geluk en krijgen modern cesium-137.
Mogelijk.
De details worden onduidelijk door de vreemde eenheden en het algemene gebrek aan informatie. Zowel Cs137 als Sr90 werden in aanzienlijke hoeveelheden vrijgegeven.
De hoeveelheid splijtingsproducten die vrijkwamen bij openluchttests was echter behoorlijk groot. Zo groot dat in 1961 de atmosferische concentratie van C14 twee keer de basislijn was in het noordelijk halfrond.
Daarna verviel het met een schijnbare halfwaardetijd van 11 jaar, bijna volledig te wijten aan koolstof die de atmosfeer binnenkwam en verliet.
Als bijkomende opmerking: dit is het duidelijkste bewijs dat antropogene koolstof een klein deel uitmaakt van de koolstof die de atmosfeer binnenkomt.
Ik vermoed dat de vrijlatingen in de jaren '50 en '60, waarvan ongeveer 25% overblijft, de belangrijkste bron zijn, vooral in de VS, aangezien de concentratie van CS137-neerslag van (bijvoorbeeld) Fukushima meestal binnen een vrij korte afstand van de locatie lag.
Ik neem aan dat de details eruit gehaald konden worden, maar het zou het resultaat waarschijnlijk niet veranderen.
Ioniserende straling is overal. Op de meeste plaatsen is het te wijten aan natuurlijke bronnen. Ik heb een halve kilo stuk pechblende dat van mijn schoonvader komt. Ik heb de samenstelling ervan geverifieerd met de methode van Archimedes. Ik ben in de verleiding om een scintillatiedetector te maken, alleen om mijn 14-jarige te laten zien hoe. Het zou een redelijke hoeveelheid bèta moeten produceren. Ik bewaar het natuurlijk niet onder mijn kussen. Maar het is waarschijnlijk ongevaarlijk.
Wat ik interessant vind, is hoe het zich concentreert in nectar.