English/Espa~nol
Hi Friends.
On my last posting I said that I would try to use a suggestion by a Spanish Beekeeper for a home made fgmo emulsion. The reason for this is that I have obtained excellent results with it and I have not been able to obtain a viable source of supply. Well, this is not a project anymore. It is a reality. I have now prepared a home made fgmo emulsion utilizing a very simple formula and extremely easy to make at home without the need of expensive or complicated equipment. Even though I feel as happy as a lark, I am not going to start jumping up and down shouting "eureka." That, my dear friends, I will leave for you.
FGMO emulsion formula:
2 pints Drakeol 35 (food grade mineral oil)
2 pints water
1/2 pint honey
8 ounces beeswax
Procedure:
Heat the mineral oil (I used a propane burner); add water and stir; add honey and stir; add beeswax ans stir until it dissolves. Allow the emulsion to cool and gel. You might wish to add the welt cord sections before the solution cools and have them ready to apply when needed. If not, re-heat the emulsion dip the cords and allow them to soak; allow the emulsion to cool and place cords directly on top of the frames as I have explained in previous writings.
Explanation:
Please note that I have utilized honey and beeswax to make the emulsion. The reason for this is that I want to utilize hive products only, except for the fgmo, which makes no difference, since as I have always said, fgmo does not contaminate, it does not have an odor or taste. Hence, this fgmo emulsion is the most gentle that one might want. Also it should be very attractive to the bees. (I shall report on this aspect on a latter posting). Henceforth, I shall denominate this emulsion as: fgmo/beeswax/honey emulsion. Good luck friends. I hope that you will enjoy this new fgmo phase as much as I am.

ESPA~NOL
Hola amigos.
En mi ultimo articulo dije que intentaria utilizar una sugerencia de un apicultor espa~nol para formular una version casera de emulsion FGMO. Bien, esto ya no es un proyecto. Es una realidad. La razon para crear una emulsion casera es que considero el uso de fgmo en emulsion de mucho valor ya que he estado disfrutando de resultados excellentes con esta. He estado intentando de conseguir una fuente viable de sumistro de emulsion sin exito, he aqui la razon para esta. He econtrado una formula muy sencilla y muy facil para hacer la emulsion sin necesidad de equipo complicado y altos gastos de laboratorio. A pesar de que me encuentro tan alegre como un jilguero, no pienso salir chillando eureka. Eso, queridos amigos, lo dejo para ustedes.
Formula:
2 pintas Drakeol 35 (vaselina liquida)
2 pintas agua
1/2 pinta miel
8 onzas cera
Procedimiento:
Caliente la vaselina (yo utilize una estufa de propano); a~nada agua y agite; a~nada miel y agite; a~nada cera y agite hasta que esta se disuelva. Deje que se enfrie y se endurezca. Puede que usted desee a~nadir los trocitos de cuerda mientras que la emulsion esta caliente. Si no, vuelva a calentar la emulsion hasta que se derrita y sumerja los trocitos de cuerda para que se empapen. Deje que estos se enfrien y pongalos directamente sobre los cuadros tal y como he explicado en otros escritos anteriormente.
Explicacion:
Note que he utilizado miel y cera. La razon de esto es utilizar productos de la colmena, excepto fgmo, que como he dicho antes no importa, ya que el fgmo no contamina, no tiene olor ni sabor. Por lo tanto esta emulsion de vaselina liquida es la mas suave que uno pueda desear. Tambien deberia ser muy agradable para las abejas.
(Luego informare sobre este aspecto en un escrito posterior.)
Desde ahora, llamare a esta emulsion:
emulsion fgmo/cera/miel
Buena suerte compa~neros. Espero que disfruten de esta nueva fase de fgmo tanto como yo.